طريقه عمل الكيكه الهشه بمقادير مظبوطه ومجربه

طريقه عمل الكيكه الهشه بمقادير مظبوطه ومجربه

تقييم 5 من 5.
1 المراجعات

المقادير بتاعتي:

- 3 كوب دقيق منخول

- 1 كوب سكر، أو حسب الرغبة

- 4 بيضات

- 2 علبة زبادي

- كوب إلا ربع زيت، أو زبدة سايحة

- كيس بيكنج بودر، أو كيك شيف

- 4 كيس فانيليا

- رشة ملح صغيرة

الطريقة:

1. شغلي الفرن على 180 درجة من قبل ما تبدأي.

2. ادهني الصينية زيت ورشيها دقيق.

3. اضربي البيض والسكر والفانيليا بالمضرب لحد ما اللون يفتح ويبقى كريمي.

4. ضيفي الزبادي والزيت أو الزبدة وقلبي كويس.

5. انزلي بالدقيق والبيكنج بودر ورشة الملح وقلبي من تحت لفوق عشان الهوا ميخرجش.

6. صبي الخليط في الصينية ودخليها الفرن 35-40 دقيقة.

7. متفتحيش الفرن خالص قبل 30 دقيقة عشان متهبطش.

8. اختبريها بخلة، لو طلعت نضيفة يبقى استوت. سبيها تبرد وق## أفكار لتزيين الكيكة

تقدري تزيني الكيكة بعد ما تبرد تماماً عشان الشكل يطلع حلو. رشي سكر بودرة من فوق باستخدام مصفاة صغيرة. أو سيحي شيكولاتة خام مع شوية لبن وصبيها على الوش. ممكن كمان تقطعي فراولة أو موز شرايح وترصيها فوق الكيكة. لو عندك كريمة خفق اضربيها وحطيها من الجناب. الأطفال بتحب التزيين بالألوان، فجربي ملون طعام مع الكريمة.

طريقة الحفظ

لو فاض من الكيكة حطيها في علبة محكمة الغلق في التلاجة. بتقعد 4-5 أيام طازة زي ما هي. ممكن كمان تقطعيها قطع وتلفي كل قطعة بكيس وتشيليها في الفريزر شهر. وقت الأكل طلعيها 10 دقايق هترجع طرية كأنها لسه معمولة. متغطيهاش وهي سخنة عشان البخار 

 

 

 بدائل للمقادير

معندكيش زبادي؟ استخدمي كوب لبن رايب أو كوب لبن + معلقة كبيرة خل. معندكيش زيت؟ بدليه بزبدة سايحة بنفس المقدار## نصائح لكيكة ناجحة 100%

1. الدقيق لازم يكون منخول عشان الكيكة تطلع هشة ومفيهاش كتل.

2. البيض يكون بدرجة حرارة الغرفة، طلعيه قبلها بساعة من التلاجة.

3. متضربيش الخليط كتير بعد ما تضيفي الدقيق عشان مينشفش. قلبي بالسباتيولا من تحت لفوق.

4. لو عايزة طعم أغنى ضيفي بشر برتقالة أو ليمونة مع الفانيليا.

5. لو الفرن بتاعك حامي قللي الحرارة لـ 170 وطولي الوقت 5 دقايق.

أسئلة شائعة

**ليه الكيكة بتهبط من النص؟** 

عشان فتحتي الفرن بدري أو البيكنج بودر بايظ. اتأكدي من صلاحيته.

**ينفع أبدل الزبادي بحاجة؟**

آه، بدليه بكوب لبن رايب أو كوب لبن + معلقة خل وسيبيه 10 دقايق.

**الكيكة طلعت ناشفة أعمل إيه؟**

سقيها شوية لبن محلى أو شربات خفيف أول ما تطلع من الفرن.

 طريقة التقديم

قطعي الكيكة مربعات بعد ما تبرد تماماً عشان متتفتتش. 

قدميها مع كوباية شاي بلبن أو رشي عليها سكر بودرة للتزيين.

الأطفال بتحبها جداً مع كوب كاكاو سخن في الشتا.بالهنا والشفا على قلبكم. جربوا الوصفة وقولولي في الكومنتات طلعت معاكم عاملة ازاي وهل عجبت الأطفال ولا لأ. لو عندكم أي سؤال اكتبوه وهرد عليكم فوراً. الكيكة دي من الوصفات اللي بتنفع في العزومات والمناسبات عشان شكلها حلو وطعمها غني ومقاديرها بسيطة وموجودة في كل بيت. ممكن كمان تعمليها صيامي لو شيلتي البيض وحطيتي موزة مهروسة أو معلقتين بذر كتان مطحون مع 6 معالق مياه. جربوها وهتدعولي.

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة
سيده رمضان تقييم 5 من 5.
المقالات

1

متابعهم

0

متابعهم

3

مقالات مشابة
-